14 Ekim 2022 Cuma

KÖPEKÇİ HASAN BABA


19. yüzyılın ikinci yarısında İstanbul’da yaşamış Köpekçi Hasan Baba adlı bir meczubun hikâyeleri yayıldı gitti. Öylesine yayıldı ki hakkında çeşit çeşit videolar hazırlanmış hatta Filinta adlı bir dizide önemli karakterlerden biri bile olmuş. Yahu kimdir bu Köpekçi Hasan Baba, Osmanlı Arşivi kataloglarına bir sorayım dedim, hay sormaz olaydım. Meğer II. Abdülhamid, hükümet aleyhine ileri geri konuşuyor diye adamcağızı memleketi olan Varna’ya sürmüş. Hakkında başka belgeye rastlayamadım ama bir şekilde dönmüş ve burada ölüp Edirnekapı Mezarlığına gömülmüş. Döndükten sonra da işi meczupluğa vurdu Allah bilir!
Belge Metni:
Varna’da Mukim Devlet-i Aliyye Şehbenderliğine

İzzetlü Efendim
Hükûmet-i Seniyye aleyhinde bazı tefevvühât-ı muzırrada bulunmasından dolayı bir daha Dersaadet’e avdet edememek üzere memleketine def’i irade-i seniyye iktiza-yı âlîsinden olan Varnalı Köpekçi Hasan Efendi bu kere yedine pasaport verilerek ve vapura irkâb edilerek ol cânibe iʻzâm kılınmış olmağla ber-mûceb-i irâde-i seniyye merkûmun bademâ Dersaadet’e gelememesi esbâbının istihsaline ve keyfiyet-i vusûlünün inhâsına himmet buyurulması siyâkında şukka-i muhibbî terkîm kılındı efendim.
Fî 26 Safer sene 99 ve fî 4 Kânun-ı Sani sene 97 [16 Ocak 1882]
[mühür: Hafız Mehmed]



Hiç yorum yok: