5 Ekim 2022 Çarşamba

ÇEKENLER NÂM-I KAYDI GELMESÜN, NÂ-KAYD OLAN GELSÜN

Tophane’de günümüzde de mevcut meşhur Kadirî Asitanesi şeyhi Mehmed Şerefeddin Efendi’nin müritlerinden Ali Vasfi Efendi, şeyhin oğullarından birine yazdığı mektupta; mutadı olduğu üzere kurban bayramında ziyarete gelmeyi çok istediğini ancak cübbesini kaybettiğinden gelemeyeceğini, kulübesinde dervişâne zikirle meşgul olacağını belirterek affedilmesini istirham ediyor.
Şeyhin oğlu, mektubu okuduğu babasının ağzından Ali Vasfi Efendi’ye cevabi mektup yazıyor. İbareleri ve içerdiği ders öylesine güzel ki hem üslubunun lezzetine varmanız, hem de talik yazı ile yazılmış mektubun yeni yazı ile mukayesesini yapabilmeniz için olduğu gibi aktarıyorum. (Okunuş kolaylığı olsun diye yeni yazıda noktalama işaretlerini kullandım.)

ALİ VASFİ EFENDİ'NİN MEKTUBU
Efendimiz
Bayramlarda peder efendi hazretlerinin dâmân-ı semihâneleriyle teşerrüf benim içün pek büyük vesile-i iftihar ve hele hâk-i pây-i asîlânelerine yüz sürmeklik her vechile mübâhâte medâr idi.
Ne çare ki maʻhûd cübbenin gaybûbetinden dolayı bu bayram hâk-i pâylerinize yüz sürmek şerefinden dûr ve külbe-i dervişânemde evrâd u ezkâr ile meşgul olacağım cihetle şimdiden şu küstahlığımın afvını istirham ederim.
Bende
Ali Vasfi
Bu Cuma gecesi Hoca Şakir Efendi Hazretleri medreseyi teşrif buyuracakları.




ŞEYH OĞLUNUN CEVABI
Rûh-ı pür-fütûhum hazretleri
İşbu şukka-i âlîleri mütalaa ve mevâdd-ı mündericesini faziletlü peder efendiye tebliğ eyledim. Cevabında buyurdular ki: Bu zât bayramlarda bize cübbe ve destârını göstermek niyyet-i fâsidesiyle geleceğinden maneviyâttan bir şey anlayamaz zira varlığından soyunup üryan olan anlar bizi. Mademki mâsivâ kaydıyla mukayyeddir “çekenler nâm-ı kaydı gelmesün, nâ-kayd olan gelsün” mısraʻına riayet lazımdır. Vah vah zavallıya teessüf olunur. Ben sanurdum ki meydân-ı nâr-ı muhabbette değil bir cübbe, bir don bir yelekten başka hiçbir şey gözünde olmayıp çırılçıplak olsa dahi asla ve kat’â fütûr etmeyüp koşa koşa gelmek iktiza ederdi ise de zannım gibi değilmiş. Varsun külbe-i dervişânesinde zikr u fikri ne ise meşgul olsun. Heman Mevla kalbini âteş-i sûzandan emin eylesün duasıyla hatm-i kelâm eylediklerini arz eylerim efendim.
el-Fakir Şeyhü'l-Kadirihane
Fî 6 Perşembe Zilhicce sene 99 [19 Ekim 1882]




Hiç yorum yok: