16 Eylül 2016 Cuma

HANDAN EFENDİ

Sultan Birinci Ahmed’in anası Valide Handan Sultan’ın el yazısını henüz tespit edemedim. Geçenlerde bir belgenin arka yüzündeki mühürde talik hattıyla “Handan” ismini görünce “tamam işte bu” dedim. Heyecanla mektubu okumaya başladım ama bir kadının, hele hele bir Valide Sultan veya Kadınefendinin üslubuyla alakasız bir metindi. Üst düzey bir memurun mektubu olduğu anlaşılıyordu. Sonra mührü yakın plan incelemeye alınca en altında belli belirsiz 58 tarihini fark ettim. “Bu erkek Handan kim ola ki” diyerek can simidimiz Mehmed Süreyya Bey’in Sicill-i Osmani’sine sarıldım. Gördüm ki Handan Efendi diye kölelikten Bağdad Mollalığına kadar yükselmiş ve 1061’de (miladi 1651) vefat etmiş bir Handan Efendi var. Bundan başka birkaç Handan Ağa da var ama tarihleri daha eski. Neyse ki erken karar vererek Handan Efendi’nin mektubunu Valide Handan Sultan’ındır diyerek ortaya atılmadık..

Hiç yorum yok: