12 Mayıs 2013 Pazar

MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN TÜRK MİLLETİNE SON ARMAĞANI HATAY VİLAYETİ’DİR



Sinan ÇULUK


Geçenlerde  bir gün İskenderun’daydım.  Tarihine vatanına sevgisi, ilgisi olan insanlara sordum. Buranın Osmanlı’daki adı nedir. Neredeyse herkes Üzeyr Sancağı adını firesiz söyledi. Peki, bu ad nereden geliyor? Sorumun tatminkâr bir cevabı olmadı. Peşinden “peki buranın eskiden Özerili adıyla anıldığını biliyor musunuz? Sorusuna kimse “evet” diyemedi. Buranın aslında çok eski bir Türk yurdu olduğunu ve esas isminin Özerili Sancağı olduğunu söylediğimde buranın yerlileri bile ilk defa duyduklarını söyledi. Özerli diye yakınlarda bir yerleşim yeri olduğunu herkes biliyordu. Aradaki illiyet bağını kimse sorgulayamıyordu.

Şimdi çuvaldızı kendime batırıyorum. Bu kadar zamandır, Özerili sancağı nasıl oldu da Üzeyr  Sancağı olarak adlandırılmaya başlandı, bu değişiklik nasıl vuku buldu, ne araştırabildim, ne de buna dair hazır bir kayda rastlayabildim. Şimdi tahminimi yazıyorum, burası aslında Osmanlı Devrinde de Özerili idi, ancak Divan-ı Hümayun’daki cahil bir katibin veya Nişancının,  Özer  imlasını Üzeyr’in yanlış yazımı gibi değerlendirip “ayın” ile yazmaya başlamasından sonra Özerili unutuldu, Üzeyr Sancağı yaygın isim oldu.

 Bazı ukalaların da bu ismi “Azir” diye iddia ettiklerine şahit olmuşumdur. Azir Sancağı bir ara arşiv kataloglarında da vardı. 

1950’den itibaren sağcı, milliyetçi, muhafazakar, dindar vs. sıfatlara sahip hükümetlerin idaresinde, üstelik “Milli” bir eğitim bakanlığımız olmasına rağmen nasıl bir eğitim sistemimiz var ki kendi topraklarımızda bile tarihimizden bi-haber yetişiyoruz.  

Bir de yurtdışında Türkiye’yi tanıtan okullar falan açmakla övünüyoruz.  Tanımadığın ülkenin nesini tanıtıyorsun demezler mi adama…

MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN TÜRK MİLLETİNE SON ARMAĞANI HATAY VİLAYETİ’DİR.  SAHİP ÇIKMAK BOYNUMUZUN BORCUDUR.

Hiç yorum yok: